رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان:

جهاد دانشگاهی جایگاه ویژه در توسعه صنعت کشاورزی و منابع طبیعی استان دارد

۱۶ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۷ کد : ۶۰۷۸۵ پژوهش و فناوری
رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: جهاد دانشگاهی جایگاه ویژه در توسعه صنعت کشاورزی و منابع طبیعی استان دارد و نباید از آن غافل شد.
جهاد دانشگاهی جایگاه ویژه در توسعه صنعت کشاورزی و منابع طبیعی استان دارد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان؛ سید محمد رضا سید حسینی افزود: با توجه به اهمیت و ظرفیت بالای بخش کشاورزی و منابع طبیعی در بهره وری اقتصادی و اشتغال ، نقش جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان در انجام تحقیقهای این بخش بیش از پیش روشن  مهم است.

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: جهاد دانشگاهی در تولید محصولات حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی که از فناوری بالایی برخوردار هستند سرآمد است، با ورود جهاد دانشگاهی به بخش کشاورزی و تجهیزات پیشرفته صنایع دارویی کشاورزی می توان این صنعت را رونق داد.

وی اظهار کرد: با وجود آنکه استان سیستان و بلوچستان در حوزه گیاهان دارویی سرآمد است اما نقش گیاهان دارویی در توسعه استان اندک است و برای پررنگ تر کردن این نقش، می توان از ظرفیت جهاددانشگاهی استفاده کرد.

حسینی، بر ضرورت استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز در توسعه بخش کشاورزی تأکید کرد و افزود: اگر در توسعه بخش کشاورزی از تکنولوژی و فناوری نو استفاده شود و ارزش افزوده بیشتری برای کشاورز ایجاد کنیم به طور قطع کشاورز به خودکفایی لازم می‌رسد.

رئیس جهاد کشاورزی استان در ادامه اظهار کرد: سیستان و بلوچستان از لحاظ سطح زیر کشت و تولید برخی از گیاهان دارویی مانند حنا، نیل، چای‌ ترش و کُنار دارای رتبه نخست کشوری است.

حسینی گفت: ارتفاعات قله تفتان در خاش، ارتفاعات کوه بیرک در سراوان و ارتفاعات بزمان در شهرستان ایرانشهر مهمترین کانونهای رویش گیاهان دارویی در این استان است.

وی خاطرنشان کرد: پرورش گیاهان دارویی از جمله چای ترش، حنا، بومادران، موره، رازیانه، چریش و ده‌ها گیاه دارویی تنها گوشه‌ای از قابلیت‌های فراوان این منطقه در زمینه تولید گیاهان دارویی محسوب می‌شود که توجه نکردن به آن از طریق روش‌های صنعتی سبب می‌شود از این ظرفیت بسیار مهم و اساسی آن گونه که شایسته است استفاده نشود.

حسینی تاکید کرد: ما این آمادگی را داریم تا با همکاری جهاد دانشگاهی از ظرفیت علمی این نهاد در استان در توسعه کشت این گیاهان و فراوری آن استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی استان توسعه کشت گیاهان دارویی است، خاطرنشان کرد: در این راستا می‌توان از ظرفیت جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان بهره برد.


نظر شما :