راه‌یابی تیم«توسعه» از سیستان و بلوچستان به مرحلۀ یک چهارم نهایی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

۰۹ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۷:۵۵ کد : ۷۲۰۲۱ فرهنگی تاپ خبر
تیم«توسعه» از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به مرحلۀ یک چهارم نهایی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران راه یافت.
راه‌یابی تیم«توسعه» از سیستان و بلوچستان به مرحلۀ یک چهارم نهایی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان؛ مناظرۀ گروه «توسعه» از سیستان و بلوچستان در موضع موافق و گروه «بینش» از یزد در موضع مخالف، با موضوع "تأثیر سرمایه‌داری رفاقتی بر زوال نهاد دولت در ایران" عصر روز سه‌شنبه 8 خرداد ماه در سالن شهید عباس مسگر تهرانی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

سه عضو هیئت علمی داوری این مناظره را برعهده داشتند. سخنران اول گروه «بینش»، مناظره را با تشریح دلیل موافقت این گروه با گزارۀ «سلطه منطق سرمایه‌داری رفاقتی بر اقتصاد کشور سبب زوال نهاد دولت در ایران شده است» آغاز کرد و گفت: گزاره سه محور اصلی دارد که محور نخست آن سلطۀ منطق سرمایه‌داری رفاقتی بر کشور، محور دوم، زوال نهاد دولت در ایران و محور سوم، رابطۀ علت و معلولی گزاره است.

این دانشجو زوال نهاد دولت را به معنی کاهش یا از دست دادن قدرت، مشروعیت و کارآمدی دولت دانست و با بیان مصادیقی در خصوص کاهش کارآمدی دولت، گفت: باید توجه داشت که هم این گزاره از سلطه حرف زده و هم در آن هیچ قیدی مبنی بر منحصر بودن دلیل زوال نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: کسی که در موضع موافق با گزاره صحبت می‌کند باید تمام اجزای آن را پذیرفته باشد و وقتی علت تامه‌ای باشد، وجود معلول ضرورت پیدا می‌کند. منطق ما این است که چنین رویکردی، به منطق، سبک و شیوه در ایران تبدیل نشده و بر اقتصاد کشور نیز سلطه نیافته است. برخی اوقات یک معلول می‌تواند چند علت داشته باشد اما معلول یک چیز است.

زوال نهاد دولت در ایران نیز یک معلول است که می‌تواند علت‌های متفاوتی داشته باشد و استدلال گروه موافق مبنی بر زوال نهاد دولت در ایران شاخص درستی ندارد، ضمن اینکه مشخص نیست آیا دلیل آن سرمایه‌داری رفاقتی بوده است یا خیر؟

سخنران دوم گروه «توسعه» با موضع موافق، در بخش نتیجه‌گیری یادآور شد که مباحث مطرح شده در خصوص سرمایه‌داری رقابتی از سوی تیم مخالف در علم اقتصاد جایگاهی ندارد. این گزاره هوشمندانه طراحی شده و ما معتقدیم پیامدهای سرمایه‌داری رفاقتی، بی عدالتی اجتماعی و توزیع نامتوازن ثروت است که در نهایت نهاد دولت را ناتوان از انجام کار می‌کند.

 سخنران دوم گروه «بینش»  با موضع مخالف نیز اظهار کرد: سرمایه‌داری رفاقتی یکی از اشکال سرمایه‌داری در قرن بیست و یک است که در آن موفقیت بازار به ارتباط و نزدیکی افراد و مقامات به دولت بستگی دارد. اقتصاد ما نیز دولتی است و سهم بخش خصوصی در بازار آن تنها 10 درصد است. بنابراین بازار آزادی شکل نگرفته که بخواهیم بگوییم منطق سرمایه‌داری رفاقتی بر آن حاکم است، چه رسد به اینکه به لحاظ فراگیریِ منطق، موجب زوال نهاد دولت شود.

طبق اعلام هیئت داوران در پایان این مناظره، امتیاز تیم موافق با نام «توسعه» از سیستان و بلوچستان 134 و امتیاز تیم مخالف با نام «بینش» از یزد با 84 اعلام شد که بر این اساس، تیم «توسعه» به عنوان برنده معرفی شد و به مرحلۀ یک چهارم نهایی راه پیدا کرد.


نظر شما :